Op We are not cattle zien we een kleine gele koets, voortgetrokken door vier zwarte paarden. Een journalist die het schilderij zag in het Paleis op de Dam, als genomineerd werk voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2020, zag een mogelijke toekomst van de Gouden Koets uitgebeeld: ontdaan van een beladen verleden, is deze gehalveerd tot gouden bolderkar.
Hoogendoorn begrijpt de associatie, hoewel zij niet van plan was een werk over het koninklijke rijtuig te maken. De afbeelding ontstond min of meer toevallig terwijl zij zich richtte op het paardenspan. In Hoogendoorns werk hebben namelijk dieren, en dan vooral paarden, de hoofdrol. Temidden van op het eerste gezicht sprookjesachtige en utopische werelden vergoddelijkt Hoogendoorn de dieren haast. In kleine details en in haar titels zien we toch de maatschappijkritische blik van de kunstenaar. Door dieren zo centraal te zetten, bevraagt Hoogendoorn de hedendaagse relatie tussen mens en dier, en kaart ze dierenrechten en milieuvraagstukken aan. We are not cattle laat je nadenken over de toekomst van de Gouden Koets en over het welzijn van paarden en burgers.
Danielle Hoogendoorn (Nieuwerkerk aan den IJssel, Nederland 1990) creëert met schilderwerk, keramiek en installaties nieuwe werelden waarin dieren de hoofdrol spelen. Met humor en sprookjesachtige elementen onderzoekt ze de verhoudingen tussen mens en dier in onze maatschappij.