Een selectie van hedendaagse kunstenaars maakte voor de tentoonstelling De Gouden Koets een werk waarin de relatie met de koets centraal staat. De werken zijn te zien in de Amsterdam Galerij in het Amsterdam Museum.
AiRich ziet het paneel Hulde der Koloniën als een misleidende en ‘verzachte’ versie van de geschiedenis.
Met aarde en zaden maakte Arahmaiani een mandala: een concentrisch diagram dat het universum symboliseert en spirituele en rituele betekenis heeft voor boeddhisten.
Vanuit hun diametraal verschillende achtergronden gingen Berend Strik en Sharelly Emanuelson een samenwerking aan.
In een interactieve installatie in de Regentenkamer lopen feit en fictie door elkaar en kunnen bezoekers via een korte spoedcursus Nederlandse en wereldgeschiedenis een ‘alchemistische’ transformatie naar goud ondergaan.
Geheel volgens het concept van Elstaks serie L.O.B.I. ARCADE, waarin houten computerkasten het canvas vormen, transformeerde hij de Gouden Koets naar een arcade race game.
Op We are not cattle zien we een kleine gele koets, voortgetrokken door vier zwarte paarden.
Erwin Olaf is gefascineerd door het ritueel en de traditie van de monarchie met zijn pracht en praal, kleurrijke uniformen en eeuwenoude protocol.
Een Tabledress van Painted Series is een monumentaal tafelkleed uitlopend in het lijfje van een jurk.
De Indonesische kunstenaar Iswanto Hartono werd voor zijn installatie Colonies geïnspireerd door het paneel Hulde der Koloniën op de linkerkant van de Gouden Koets.
De Gouden Koets en de geschiedenis waar hij voor staat, gaan volgens Naomie Pieter iedereen aan.
Voordat de Gouden Koets het Amsterdam Museum werd ingetakeld, wijdde beeldhouwer Nelson Carrilho de binnenplaats in met een rituele Afrikaanse dans, de Dance of Creation.
Gewoonlijk selecteert de stalmeester welke acht ‘raszuivere’ Friese of Gelderse koetspaarden uit de Koninklijke Stallen de Gouden Koets trekken. Balai's span is een knipoog naar deze selectie waarbij ‘ras’ belangrijk is.
De Gouden Koets zou je kunnen zien als een ‘gouden voetstuk’ voor de monarchie, stelt Sarah van Sonsbeeck. Goud wordt al eeuwenlang geassocieerd met rijkdom, macht en zuiverheid.
Op het beeldscherm trekt een koets voorbij. De sporen die het rijtuig achterlaat worden na iedere rondrit dieper en duidelijker zichtbaar. Ze vormen de contour van Curaçao.
De installatie reflecteert op de Gouden Koets als symbool van de Hollandse glorie en het koloniale rijk.