De Gouden Koets en de geschiedenis waar hij voor staat, gaan volgens Naomie Pieter iedereen aan. Pieter ontwikkelde een rituele performance waar publiek aan kan deelnemen om verbondenheid met de Gouden Koets en zijn geschiedenis te vergroten. Pieter wil de voorouders van onderdrukten rust geven en de nazaten groei en herstelbetaling. De titel van de performance verwijst hiernaar: Ayo No, Te Un Otro Biaha. Volgens Curaçaose mythe was dit de afscheidsgroet van tot slaaf gemaakten die van de klif Bulabanda sprongen, om te ontsnappen aan het onmenselijk bestaan in slavernij. Zij kregen spontaan vleugels om naar huis terug te keren. Geen tot ziens, maar tot weerziens.
Onder begeleiding van muzikant Vernon Chatlein neemt Pieter bezoekers op de binnenplaats waar de Gouden Koets staat, mee in haar performance. In de muziek, dans en symbolische objecten herkennen we elementen uit Afro-Caribische culturen en verwijzingen naar het paneel Hulde der Koloniën. Goud dat bij de koets symbool staat voor kolonialisme en ongelijkheid, is door Pieter gebroken en in schelpvormige kaarsen verwerkt tot herstelbetalingen die worden uitgedeeld. De kaurischelpen staan voor valuta en voor spirituele waarden als bescherming en welvaart. Het branden van de kaarsen biedt een moment van contemplatie, transformatie en berusting.
Dit werk is tot stand gekomen in met dank aan Vernon Chatlein, Daniel Bislik en Zikinzá Collection. De performances vinden plaats in november 2021. Zie goudenkoets.nl voor informatie over deelname.
Naomie Pieter (Alphen aan den Rijn, Netherlands 1990) is a performance artist, choreographer, and anti-racism and queer activist. Pieter has received various awards, including the Roze Lieverdje in 2020, an Amsterdam prize for advocates of LGBTI rights. In 2021 she was one of the driving forces behind the Black Lives Matter demonstrations in the Netherlands.