Gewoonlijk selecteert de stalmeester welke acht ‘raszuivere’ Friese of Gelderse koetspaarden uit de Koninklijke Stallen de Gouden Koets trekken. Balai's span is een knipoog naar deze selectie waarbij ‘ras’ belangrijk is. Het werk is ook een aanklacht tegen ongelijkwaardig burgerschap gebaseerd op koloniaal ‘rassendenken’, zoals verbeeld op de Gouden Koets.
Met al zijn decoraties is de Gouden Koets ooit bedacht als symbool voor het Koninkrijk der Nederlanden. Maar wie naar de koets kijkt, moet het span paarden niet vergeten. Het is namelijk niet de zittende monarch die de koers bepaalt, de paarden trekken het voertuig en kunnen in theorie elke richting op. Als we de vergelijking van de koets als koninkrijk doortrekken, wie zijn dan de paarden?
Het span van Balai bestaat uit hybride paarden, gevormd door de geschiedenis – net als de paardenmenners die hen begeleiden. Balai vroeg familieleden met gemengde achtergronden uit Afrika, Europa, Zuid-Amerika, de Caraïben, India, China en de Molukken om model te staan. Wat de kunstenaar betreft weerhoudt nationalisme ons ervan de intens verbonden werkelijkheid te omarmen.
Dit werk is tot stand gekomen met dank aan Alewijn Medendorp en Joris van Tubergen. De 3D-modellen van paarden zijn onder de creative commons attribution licentie gedeeld door briarena art, Nationaal Museum Zweden, Mehmet en Ersin, mordr3d, Paulo Ricardo Blank, ssxstar12, Scan The World, The Hunt Museum, Tommy Kong aka stronghero.
Raul Balai (Amsterdam, Nederland 1980) werkt als vormgever, tentoonstellingsmaker, curator en kunstenaar. Vanuit een fascinatie voor geschiedschrijving en de geringe aandacht die daarin is voor diversiteit, maakt hij werk over culturele uitwisselingen, mengvormen en botsingen.