Op het beeldscherm trekt een koets voorbij. De sporen die het rijtuig achterlaat worden na iedere rondrit dieper en duidelijker zichtbaar. Ze vormen de contour van Curaçao. Nog nooit heeft de Gouden Koets het eiland betreden, bij staatsbezoeken werden andere rijtuigen gebruikt. Toch hebben de ritten van de Gouden Koets – en alles waar hij voor staat: het Koninkrijk, het Koningshuis, de verheerlijking van het koloniale verleden – het eiland gevormd.
Volgens Angelista is de voormalige kolonie nooit door Nederland onafhankelijk gemaakt. In het fotomozaïek wordt de historische en hedendaagse relaties tussen Nederland, de Oranjes en Curaçao samengebracht. Met foto’s verzameld via kringloopwinkels, persoonlijke archieven en het internet zoekt Angelista naar tegenhangers van de dominante geschiedenisverhalen. Nog altijd wordt er volgens de kunstenaar een verheerlijkt beeld gepresenteerd van de werkelijke relaties tussen Curaçao en Nederland.
Het videowerk is tot stand gekomen met dank aan Pleun Gremmen.
Serana Angelista (Amsterdam, Nederland 1992) is beeldend kunstenaar, art director en grafisch designer. Angelista wil met hun werk structuren van ongelijkheid in de samenleving confronteren. De machtsverhoudingen die voortkomen uit het koloniale verleden zijn daarbij een terugkerend onderwerp.